Close
Logo

Wie Zijn Wij?

Cubanfoodla - Deze Populaire Wijn Ratings En Reviews, Het Idee Van Unieke Recepten, Informatie Over De Combinaties Van Berichtgeving En Handige Gidsen.

Cultuur

Waarom het minder saai maken van wijnonderwijs de industrie kan redden

Voor de derde en laatste aflevering in onze driedelige serie waarin een aantal van deze worden belicht De Future 40 Smaakmakers van 2023 , behandelt Marie Cheslik een dwingende vraag: “Hoe maak ik wijn voor iedereen toegankelijk?”



Als sommelier en ondernemer uit Chicago merkte Cheslik dat wijn geen erg populair onderwerp was in het Midwesten. Maar het was niet noodzakelijkerwijs omdat mensen niet geïnteresseerd waren. Vaak overweldigd door vakjargon en bedompte culturele percepties, hadden ze gewoon geen veilige en informatieve ruimte om erover te praten.

Dit vind je misschien ook leuk: Bent u een wijnsnob? 8 rode vlaggen om te herkennen

In 2020 werd Cheslik opgericht Dergelijke wijnen als wijneducatieplatform om wijn leuker en toegankelijker te maken. Haar missie is om meer mensen te helpen vertrouwen te krijgen in wijn door complexe terminologie in gewoon Engels te vertalen en een ondersteunende gemeenschap op te bouwen, die ze haar liefkozend ‘Slik Squad’ noemt.



Cheslik heeft sindsdien haar bereik uitgebreid naar TikTok , waar haar herkenbare sketches ervoor zorgen dat ruim 65.000 volgers zich gezien, op hun gemak en gehoord voelen – een essentieel ingrediënt bij het creëren van een meer inclusieve industrie, merkt ze op.

Luister terwijl Cheslik haar branchereis deelt; vindt inzichtelijke parallellen tussen haar vroegere carrière als verpleegster en de wijnhandel; en deelt haar visie voor een meer inclusief wijnlandschap.

  Apple Podcast-logo
  Google Podcast-logo


Afleveringtranscriptie

Afschriften worden gegenereerd met behulp van een combinatie van spraakherkenningssoftware en menselijke transcribenten, en kunnen fouten bevatten. Controleer de bijbehorende audio voordat u citeert.

Luidsprekers : Samantha Sette, Marie Cheslik, Jacy Topps

Jacy Topps 00:09

Hallo en welkom bij de Wine Enthusiast-podcast. Je bedient de drankcultuur en de mensen die deze cultiveren. Ik ben Jacy Topps. Dit is de laatste aflevering in onze driedelige serie waarin enkele kenmerken van dit jaar worden belicht. 40 smaakmakers Wine Enthusiast heeft er altijd naar gestreefd gemeenschappen te centreren die traditioneel buiten het wijngesprek zijn gehouden. Vroeger de 40 onder de 40. De toekomstige 40 bestaat uit vernieuwers, voorstanders van smaakmakers, en zij brengen hen de wijnindustrie naar de toekomst. Dat brengt mij bij onze gasten deze week. Marie Cheslik. Marie is een gecertificeerde sommelier en oprichter van Slik Wines, een bedrijf met als missie het bieden van laagdrempelig wijnonderwijs. Marie gaat aan tafel met onze digitale webproducent Sam Sette. Dus luister terwijl Marie uitlegt waarom ze gepassioneerd is over het toegankelijker maken van wijnonderwijs, wat ze frustrerend vindt in de wijnwereld, wat ze zou leren als ze maar één ding over wijn moest leren, en hoe ze haar online onderwijsplatform maakt boeiend en interactief. De roeping is een droomcollectie Californische wijnen met een onderscheidend aanbod aan variëteiten, stijlen en de beste Appalachen in hun klasse. Wijnmaker James MacPhail geeft elke wijn een duidelijke, unieke stem en werkt samen met gerenommeerde familietelers om Chardonnay, Pinot Noir en Cabernet Sauvignon te maken, terwijl hij daarbij meer dan 7090 scores verzamelt. Sluit je aan bij een van de roepingen, volledig aanpasbare wijnclubs voor de eerste toegang tot nieuwe releases, speciale bibliotheekwijnjaren en meer. Met vier lidmaatschapsopties is er een club voor elke wijnliefhebber. Ontvang drie zendingen per jaar of probeer het maandabonnement, waarbij u drie flessen per maand rechtstreeks bij u thuisbezorgt. Bezoek ons ​​voor meer informatie en toegang op de backslash-liefhebber van wine.com.

Samantha Sette 02:29

Hallo allemaal en welkom bij de Wine Enthusiast Podcast. Mijn naam is Samantha Setter en ik ben de digitale webproducent hier bij Wine Enthusiast en vandaag heb ik het genoegen om met Marie Cheslik te spreken, een van de toekomstige 40 onderscheidingen van dit jaar. Elk jaar erkent Wine Enthusiast een diverse groep smaakmakers die de drankenindustrie naar de toekomst brengen. Onder hen bevinden zich wijnmakers, docenten, brouwers, sommeliers en allerlei professionals die unieke manieren vinden om deuren te openen en bruggen te bouwen in de industrie. Marie is een gecertificeerde sommelier en de grondlegger van slikwijnen, een leuk, laagdrempelig en toch informatief wijneducatieplatform. Voordat we in de wereld van toegankelijk wijnonderwijs duiken, Marie, wil je eerst wat meer over jezelf vertellen en hoe slikwijnen zijn ontstaan?

Marie Cheslik 03:14

Zeker. En je hebt het vastgespijkerd. Dat was geweldig. Eigenlijk alleen mijn elevator pitch is dat in wezen niet, maar ja, mijn naam is Marie Cheslik. Ik geloof in leuk, laagdrempelig, alledaags wijnonderwijs en ben begonnen met slikwijnen, wat nog maar het staartje is van mijn achternaam. Dus het is S L I K begonnen aan het begin van COVID in augustus 2020. Echt beslissen waar ik heen wilde binnen de wijnwereld. Vóór COVID werkte ik in restaurants. Ik werkte zelfs als verpleegster voordat ik in restaurants ging werken. Dus ik heb een paar levens geleefd en heb echt besloten dat wijn iets was waar ik een passie voor had, maar ook voor mensen en het opleiden van mensen erachter. Dus slikwijnen was mijn manier en mijn missie om te onderzoeken hoe ik wijn voor iedereen toegankelijk kan maken? En hoe ziet dat eruit? En toen we destijds begonnen, leek het meer op virtuele evenementen, want dat was in het begin en COVID uiteraard erg populair. En het is eigenlijk gewoon veranderd in de loop van de tijd. En ik wist dat dit moest gebeuren om slick te laten groeien. Maar de missie blijft hetzelfde: leuk en laagdrempelig wijnonderwijs voor iedereen. En de manier waarop dit begon te veranderen in: Ja, virtuele evenementen, ja, evenementen organiseren voor mensen. Maar het begon meer te veranderen in een online bedrijf, waar ik inhoud begon te creëren, niet alleen om mezelf te laten adverteren voor wat ik doe en mijn vaardigheden, maar ook voor andere mensen. Ik begon erkenningen te krijgen van veel verschillende soorten wijnmerken. En mensen begonnen de inhoud die ik maakte echt leuk te vinden. En ik kreeg vrij snel een kleine aanhang. Ik heb bijna 90.000 volgers op al mijn platforms en ik gebruik ze echt als feedbackbord om te zeggen: wat vind je leuk aan wijn? Wat vind jij frustrerend aan wijn? Wat zou je willen dat er bestond in de wijnwereld, dus ik noem ze liefdevol: mijn gelikte team, de mensen die mij volgen, mijn volgers, met wie ik mijn best doe om met iedereen om te gaan die contact met mij opneemt. En dat heeft ervoor gezorgd dat deze sterke structuur van de productmarkt past binnen de wijnmarkt. Daarom heb ik een online wijncursus gemaakt die naar mijn mening ongelooflijk goed bij het slik-team en hun behoeften past. En ik werk ook aan een aantal boeken over het lezen van een wijnetiket. Als ik één ding over wijn zou moeten leren, zou het waarschijnlijk dat ding zijn. Het is dus de missie van laagdrempelig wijnonderwijs voor iedereen.

Samantha Sette 05:36

Heel erg bedankt voor het delen van dat alles. Het lijkt alsof je missie zich in zoveel verschillende richtingen uitbreidt. En ik zou graag even een stapje terug willen doen, omdat je zei dat je een voorgeschiedenis in de gezondheidszorg hebt. En waar kwam die spil vandaan? En wat inspireerde je echt om met wijn in zee te gaan?

Marie Cheslik 05:53

Ja, er zit een grap in over verpleegsters die aan het eind van de dag een glas wijn nodig hebben, of over welke zorgverlener dan ook, vooral tijdens COVID. Nou, ik ben in de verpleegkunde terechtgekomen omdat ik mensen echt leuk vond. En ik vond het heel leuk om met mensen in contact te komen. En ik vond het heel leuk om het gevoel te hebben dat ik hielp, toch? En een heel voor de hand liggende objectieve manier om iemand te helpen is door zijn leven te helpen redden. En dus toen ik jonger was, was dat het meest logisch. En toen ik naar de verpleegschool ging, werkte ik als gastheer in een restaurant hier in Chicago, waar ik nog steeds woon, en ik vond het geweldig, alsof ik in zo'n stomme bro-bar in het centrum van Chicago werkte, en Ik kon het echt niet zo leuk vinden als ik. Maar ik herinner me dat ik 19 was. En we hadden een soort tabbladen achter de gastheer, en dat we bier konden inschenken voor mensen die stonden te wachten. En dat vond ik gewoon het leukste. En ik dacht, man, restaurants zijn cool. Ik vind dit echt geweldig, toch. En dus toen ik als verpleegster begon te werken, dacht ik: weet je, verpleegster zijn is prima, toch? Het maakt veel mensen tevreden en blij. Maar ik weet gewoon dat er nog iets is dat ik moet nastreven. En ik moet er meer over weten en zien hoe ver ik daarmee kan gaan. En dus ja, wijn studeren was eigenlijk gewoon mijn manier om in een restaurant terecht te komen. Dat was een restaurant van een hoger kaliber, ik wilde echt iets met een Michelin-ster doen, gewoon iets van het hogere niveau. En ik had het gevoel dat wijn slechts een vaardigheden was die veel andere mensen niet hadden. En daar wilde ik een voorsprong in hebben. Het was dus pragmatischer dan wat dan ook om met wijn uit de gezondheidszorg aan de slag te gaan. Maar het is zoiets krankzinnigs geworden. En ik heb gewoon van elke stap genoten.

Samantha Sette 07:35

Absoluut. En wat heeft je tot nu toe het meest verrast op deze reis, specifiek vanuit deze transitie?

Marie Cheslik 07:43

Wat mij het meest verbaasde is hoe vergelijkbaar het werken als verpleegster is met werken in een restaurant. En zelfs wat ik nu doe, het is zo'n soortgelijke vaardigheid om complexe onderwerpen, of het nu diabetes of hartfalen is, te vertalen naar de wereld van wijn, ik zie zoveel parallellen van toegankelijkheid en raar jargon en gewoon te veel zijn. ingewikkeld, toch? Of misschien zelfs een beetje taboe, zoals praten over de dood, toch? Ik zie bijvoorbeeld veel parallellen binnen de wijnwereld. En ik zou ook grapjes maken dat ik in beide scenario's het gevoel heb dat ik water voor mensen haal, of het nu in het ziekenhuis is of in een restaurant, mijn hoofdtaak was 40%, het vullen van waterglazen.

Samantha Sette 08:30 uur

Ik heb er nog nooit zo over nagedacht. En ik heb ook een beetje een wetenschappelijke achtergrond in de gezondheidszorg, als je wilt. En je hebt helemaal gelijk, en dat er zoveel mensen zijn die niets van wijn weten. En het is moeilijk omdat het eenvoudig te begrijpen is dat communiceren niet zo gemakkelijk is. En daar is die barrière, waarvan ik aanneem dat je daar vandaan probeert te komen, door daar voorbij te komen.

Marie Cheslik 08:53

Ja, absoluut.

Samantha Sette 08:55

En waarom dus wijn en geen bier, omdat je zei dat je begon met het inschenken van je glazen.

Marie Cheslik 09:02

Ik had het gevoel dat er meer mogelijkheden waren binnen de wijnsector, aangezien wijn bijdraagt ​​aan 30% van de restaurantomzet. En dus had ik het gevoel dat ik meer kon bijdragen. Ik kon waardevoller zijn voor een restaurant door wijn te begrijpen. En natuurlijk is de geschiedenis van de bierwereld net zo complex als die van de wijn. Maar er was gewoon iets dat me echt op de hoogte bracht van de wereld van wijn. En ik denk ook dat er bij wijn ook een groot vraagteken is. Ik kom bijvoorbeeld uit Milwaukee, Wisconsin, en dus heb ik al eerder wat biertjes gedronken. Ik heb het gedaan, ik snap het, maar ik heb het gevoel dat de Americana-cultuur van de arbeiders de biercultuur echt al heeft omarmd. Alsof ik het gevoel had dat er al enkele antwoorden waren op de vraag: er zijn ambachtelijke brouwerijen waar mensen van houden en waar mensen van houden, vooral in het Midwesten. En met wijn. Het is alsof ik niemand zie praten over wijn in het Midwesten en als iemand dat wel is, kan ik dan hierop zweren? Ik zal het niet vloeken, maar jij. Sommige mensen poepen gewoon het hele wijngedoe, toch? En ik wilde dat kunnen oplossen. En ik heb het gevoel dat ik bedoel, ik heb het gevoel dat ik dat heb gedaan en ik had destijds het gevoel dat ik dat kon en dus dat is mijn reis met slick, proberen erachter te komen hoe ik het toegankelijker kan maken.

Samantha Sette 10:18

Absoluut. En wat denk je dat het is aan wijn die het ongenaakbaar maakt versus bier versus misschien een margarita? Of lijken cocktails in blik nu overal te vinden?

Marie Cheslik 10:27

Ja tuurlijk. Ik bedoel, er zijn een paar verschillende dingen, toch. En ik denk dat je met dit gesprek veel verschillende kanten op kunt gaan. Maar in mijn hoofd heb ik het gevoel dat het een combinatie is, de twee grootste dingen zijn de terminologie. En net zoals de termen die we gebruiken in de wijnwereld, en gewoon de culturele perceptie, zo een beetje zoals waar ik eerder op zinspeelde met betrekking tot de gezondheidszorg, je kunt diabetes heel goed of heel slecht aan iemand beschrijven. En hoe u dat doet, zal uiteindelijk bepalen hoe meegaand ze zijn met de manier waarop ze insuline gebruiken, of in hoeverre ze voor zichzelf zorgen, toch? Alsof het heel krachtig is om deze complexe onderwerpen effectief te kunnen communiceren op een manier die benaderbaar is. En ik denk dat er veel mensen zijn die het proberen. En ik denk dat veel mensen op een aantal dingen de plank misslaan. En we zijn nog steeds een beetje te jargonisch, we gebruiken nog steeds woorden zoals je weet, tannine en zuurgraad, zelfs benen en dat soort dingen, waar mensen er gewoon door in de war raken. Deze woorden zijn bijvoorbeeld belangrijk als je meer over wijn leert, maar je kunt die woordenset niet altijd meteen gebruiken. Dus ik denk dat alleen al de termen die we gebruiken heel intimiderend kunnen zijn voor mensen. En dan natuurlijk de culturele percepties. Ik maak nu de hele dag tiktoks, toch. En ik zie trends binnen de wijninhoud. En ik zie altijd dat de populairste wijnvideo's de video's zijn waarin mensen de spot drijven met wijnsnobs, toch? Zoals die altijd ontploffen, of het nu een soort sketch is van iemand als nep-proeverij van wijn, of, weet je, je bent bij een wijnproeverij. En dit gebeurt, toch? Alsof mensen daar zo veel mee te maken hebben. En het is duidelijk een pijnpunt voor mensen. Wijn wordt voor altijd geassocieerd met verfijning en verfijning. En mensen willen er niet dom uitzien, toch? En mensen hebben graag de druk om het goed te doen, te citeren of niet te citeren, wanneer ze wijn proeven of erover praten, en daarom zul je je inherent ongenaakbaar voelen als je die fouten niet wilt maken. Dus dat zijn de twee grootste dingen die ik zie als je het hebt over toegankelijkheid binnen wijn.

Samantha Sette 12:32

Dat is zo waar. Ik herinner me dat ik me tijdens mijn eerste wijnproeverij ooit zo bang voelde omdat ik het gevoel had dat ik op de proef werd gesteld. Alsof het een quiz was. En ik moest het juiste woord vinden en zoiets als bruin worden en alsof ik niet eens weet wat als betekent. En het voelt raar om dat nu op deze podcast te zeggen. Maar het is het, er zit zoveel nuance in. En dus denk ik: welk advies zou je iemand geven als hij of zij zich in een dergelijke situatie bevond? Waar ze niet weten hoe ze een wijn moeten omschrijven of waar ze die druk voelden? Of hoe kom je van die druk af? Hoe kun je dat verlichten?

Marie Cheslik 13:06

Rechts. Voor mij? Ik heb het gevoel dat de reden waarom ik begon, was dat ik het gevoel had dat onderwijs het antwoord op deze vraag was. Het is net als onderwijs en het hebben van een goede gemeenschap, toch. En als ik het heb over beide dingen, zoals onderwijs, moet je eigenlijk de basiszaken weten, toch? En ik vergelijk het met het leren van een taal zoals jij dat kunt, als je zo iemand bent die een Franse les kan volgen, een Spaanse les kan volgen en Frans of Spaans kan leren door in de klas te zitten, geweldig, dan heb je meer macht. je zou dat moeten doen. En dat kan met wijn. En er zijn veel geweldige gratis bronnen beschikbaar. Maar de meeste mensen zouden er waarschijnlijk meer baat bij hebben als ze naar Frankrijk verhuizen, weet je, of naar Mexico verhuizen om een ​​nieuwe taal te leren en er gewoon volledig in ondergedompeld te worden. Het is de engere optie. Mensen doen die optie niet. Maar als je het echt zo wilt doen, zou de beste manier zijn om jezelf er volledig in onder te dompelen. En ik vind dat, natuurlijk, als je niet meteen de middelen hebt om naar Napa of Bourgondië te verhuizen, je gewoon een groep mensen moet vinden waar je je goed bij voelt en die jouw taal spreken en waar je echt bij aansluit en Of dat nu persoonlijk is in een wijnwinkel, dat is verderop in de straat, toch? Ik ken veel mensen die proeverijen bij wijnwinkels bijwonen, en het zorgt ervoor dat ze zich prettiger voelen en zeggen: oh, het is gewoon verderop in de straat. Ik ga er na het werk heen. En weet je, ik vind het echt leuk wie daar werkt of wat dan ook, toch? Slik is mijn oplossing voor een online antwoord daarop, waarbij zoveel van wat we doen online is, maar als we een online community kunnen hebben waarin mensen zich welkom en goed voelen, en ik inhoud creëer die benaderbaar is en een beetje dom en maakt eerlijke gesprekken mogelijk over: ik weet niet wat tannines zijn, en wees zo: dat is prima. Dat is cool. Welkom. Weet je, kom binnen. Dus het vinden van een goede groep mensen en jezelf onderdompelen in die groep mensen is volgens mij de beste manier om dat te doen.

Samantha Sette 15:00 uur

Absoluut. Als het om de gemeenschappen gaat, wat voor soort mensen tref je dan aan? zijn op zoek naar deze informatie en naar dit onderwijs?

Marie Cheslik 15:09

Ja. Dus ik bedoel, ik ben gevestigd in Chicago, toch? Ik kom echt uit het Midwesten, ik breng het zo nu en dan ter sprake op mijn pagina. Dus ik denk dat mensen iets heel natuurlijks doen, waarbij ze aangetrokken worden tot mensen met vergelijkbare gedeelde ervaringen, of iemand die zelfs maar op hen lijkt. Dit is gewoon menselijke psychologie. Dus ik denk dat ik veel Midwesteners krijg, en ik krijg veel vrouwen die naar mijn pagina komen en zeggen: het is gewoon zo verfrissend om iemand als jij over wijn te zien praten op een manier die zo luchtig en leuk is. Het is dus een beetje de grootste groep mensen die ik in de gelikte ploeg krijg. En dan ben ik ook nog een Duitse wijnambassadeur. Ik krijg dus ook veel internationale slik-squadleden, wat erg interessant was omdat ik veel van mijn gesprekken en inhoud over de American Wine Experience probeer in te kaderen, wat naar mijn mening een kleine dip is, dit zou een Een hele andere podcast, in tegenstelling tot de European Wine Experience, waar het is alsof er nog steeds die muur is, en er is nog steeds die barrière. Maar weet je, als je in Duitsland bent, kun je binnen redelijke grenzen naar alle saus gaan en zeggen: oh ja, hier wordt wijn gemaakt, of je kunt naar de Moezel gaan en zeggen: Oh ja, alsof ik een wijngaard zie, begrijp ik het. Maar voor Chicago is het zoiets als: waar ga je heen, en mensen weten niet eens dat we in Michigan geweldige wijn maken. Dat weten mensen nog niet. Rechts? Of mensen voelen zich zo. Het is niet, quote unquote, een echte plek om wijn te maken. Maar het is alsof we aan de Amerikaanse kant zoveel te leren hebben. Het was dus interessant om te zien wat voor soort mensen slik volgen. Maar het was een hele grote verscheidenheid. Het was geweldig.

Samantha Sette 16:39

Ja. En ik merkte dat er een verschil ontstond tussen ervaren en leren. En er is dat ik het geen muur of een overgang wil noemen, maar het is bijna een grijs gebied tussen de twee waar je beide kunt hebben, en hoe simuleer je die ervaring met een online virtueel platform? Hoe kom je op dat leerniveau,

Marie Cheslik 16:59

consistentie, ik bedoel, ik en consistentie, en echt contact opnemen met mensen die contact met mij opnemen, zoals ik probeer te reageren op elke DM die ik krijg, ik heb echt geprobeerd iets te maken dat interactief is en mensen een gevoel geeft gezien, maar dit kost uiteraard tijd. En ik heb het niet altijd goed. Weet je, soms maak ik een stukje inhoud en het flopt, dan gaat het goed, waarom gebeurde dat? Waar ging het over, wat moet ik veranderen en mensen het gevoel geven dat ze zich er meer XYZ mee willen bezighouden. Dus het is, weet je, ik heb nog nooit eerder een bedrijf gerund. Dus ik leer deze dingen gaandeweg. En ik heb veel marketingboeken gelezen, omdat veel van wat ik doe marketing is en veel marketing communicatie. Veel van deze lessen die marketeers geven, zijn bijvoorbeeld: Oké, je hebt een bedrijf en je wilt dat mensen hiervan op de hoogte zijn. Dat is marketing, toch? Dat is reclame. En dus gebruik ik min of meer mijn eigen persoonlijke ervaring met de dingen die ik heb geleerd in zakelijke boeken en marketingboeken. En er is dit ene boek, Anne Hadley is een heel bekende marketingexpert en auteur. En ze heeft een geweldige quote waar ik aan denk: goede marketing zorgt ervoor dat het bedrijf er slim uitziet. En goede marketing zorgt ervoor dat de klant zich slim voelt. Doe dus geen dingen omdat je het gevoel hebt dat het een goed idee is. Het is misschien een handig hulpmiddel om te beginnen, gewoon om te zien wat werkt. Maar eigenlijk is het uiteindelijke doel het dienen van die persoon en het helpen van andere mensen, zodat het slik-team gezien wordt, en mensen helpen zich echt op hun gemak te voelen. Dus dat is mijn uiteindelijke doel met wat ik probeer te doen om mensen het gevoel te geven dat ze gehoord worden.

Samantha Sette 18:36

Dat klinkt echt bevredigend. En ik vind het leuk hoe je over marketing sprak, omdat je niet alleen marketing doet voor de slik-squad en slik-wijnen, maar ook voor wijn in het algemeen. Omdat het lijkt op deze onaantastbaarheid, als dat een woord is. In de wijnindustrie zorgt dit ervoor dat mensen een beetje aarzelen. Maar uit jouw ervaring, merk je dat de leek die niet veel over wijn weet, behoorlijk enthousiast raakt over dit soort dingen zodra ze de woordenstroom en de taal hebben om erover te praten?

Marie Cheslik 19:08

Ja, mijn ik hou ervan, ik hou ervan. Het is een van mijn favoriete dingen als iemand een opmerking maakt of mij een DMS stuurt en zegt: ik drink geen wijn, of ik hou niet van wijn, of ik denk niet dat ik van wijn houd. Maar ik kijk graag naar je inhoud. En het is alsof, nou ja, dat is krachtig. Alsof ik niet weet hoeveel mensen je op die manier kunt bekeren om dat te doen. Ik denk dat dat een ongelooflijk krachtig iets is. En ik dacht niet echt dat ik daartoe in staat zou zijn, alleen maar door mezelf te zijn. Maar dat is eigenlijk alles. En het was ongelooflijk de moeite waard, zoals je zei.

Samantha Sette 19:13

En voor deze mensen. Wat denk je als ze aan hun wijnreis beginnen en je ziet ze groeien, dan faciliteer je die groei in hen. Wat lijkt het meest bevredigende deel daarvan?

Marie Cheslik 19:51

Ik bedoel, kortom, je zei het zo: ik hou van mensen. Ik help graag mensen. Dat is wat mij vreugde brengt. Het is mijn egoïsme. Alleen al het zien groeien van jou is wat mij ertoe aanzet het te doen en mij een voldaan gevoel te geven. Ik heb waarschijnlijk twaalf mensen uit een goed team gehad die wijn achtervolgden en mij als professional op de hoogte hielden van hun wijnreis, omdat ze naar mijn spullen keken. Ik heb deze week net een telefoontje gehad met een man die een verkoopbaan heeft in LA en hij zei: ik wil met wijn beginnen. En ik heb zoiets van, dat is geweldig. Laten we het hebben over wat u weet, waar u goed in bent en hoe u daar kunt komen. En hij vertelde me gewoon dat hij diezelfde week, op diezelfde dag, had gesolliciteerd naar een verkoopbaan binnen de wijnsector. Dus het was gewoon zo: de resultaten zijn tastbaar, en het is gek. En ik had nooit gedacht dat ik dat in de wijnwereld zou kunnen doen. Ik bedoel, het geeft voldoening om dat binnen de gezondheidszorg te doen, zeker om de resultaten te zien van, weet je, je harde werk en ervoor te zorgen dat je patiënt veilig is en naar huis kan. Dat is de moeite waard. En mijn equivalent binnen slick is kijken hoe mensen met wijn beginnen en hun leven daardoor verrijkt zien worden. Dat is wat mij op de been houdt.

Samantha Sette 21:02

En merk je dat het een veel voorkomend patroon is dat mensen niet alleen over wijn leren, maar dit ook in hun carrière en professionele leven nastreven?

Marie Cheslik 21:11

Weet je, ik zou zeggen dat dit waarschijnlijk een ongewoon scenario is, ik denk dat de meeste mensen er gewoon van zullen genieten. Mensen die mijn cursus hebben gevolgd, zou ik ze terugtrekken nadat ze die hebben gevolgd. Ik zou zeggen dat waarschijnlijk slechts 20% van de mensen daardoor een professionelere carrière nastreeft. Maar ik heb daar ook als geen ander referentiepunt van. Dat is een hoop. Of als dat een beetje is, weet je, ik heb geen enkele achtergrondkennis van wat de WSET doet voor bijvoorbeeld conversie voor de volgende cursus en dat soort dingen, toch. Maar ik denk dat ik alleen mijn zaak ben en dit pad voor mezelf uitstippel. Ik denk dat dat een krachtig iets is. Ik denk dat mensen moeten doen wat ze willen met de windkennis. Maar ik denk wel dat een groot deel van hen uiteindelijk naar een meer professionele route gaat in plaats van naar een hobbyroute, en alleen maar naar een route voor levensverrijking.

Samantha Sette 21:57

Absoluut. Nee. En ik denk dat het een bewijs is van het feit dat we altijd leren, toch? Is dat niet wat ons leuk en opwindend houdt, en willen we graag meer van de wereld opsnuiven? En Wine is een geweldige plek om dat te doen. Omdat het voor zoveel mensen gewoon iets is om te drinken, het is rood of wit. En dan begin je lagen weg te pellen, en er zit zoveel meer nuance in. En er is een wereld en mensen zoals jij, die zo enthousiast zijn om erover te praten.

Marie Cheslik 22:23

Absoluut. Het was geweldig. Echt. Het was geweldig.

Samantha Sette 22:28

Ja, en ik denk dat dit een geweldige plek is om naar toe te gaan, omdat ik over TikTok wil praten. Ik zou graag willen horen over je ervaringen tot nu toe, vanaf het begin, wanneer ben je begonnen met dat aspect van je platform en aanwezigheid?

22:43

De TikTok-praat, ik bedoel, het was dom, het is zo gek, ik hou gewoon van elke seconde ervan, omdat het zo absurd is, zoals, vooral op TikTok, het is eigenlijk hoe gekker, hoe gekker je bent, hoe het is waarschijnlijker dat u opgemerkt wordt. Dus ik denk dat het mensen gewoon in staat stelt zich echt uit te drukken op manieren die je volgens mij niet echt op andere platforms kunt doen. Dus begon ik TikTok, januari 2022. Dus januari vorig jaar, en het doel voor mezelf in januari, zei ik: ik ga elke dag een TikTok posten voor de maand januari en kijken wat er gebeurt. En dat deed ik en mijn eerste paar sokken, want het moet eerst met je sokken gebeuren voordat je ergens goed in wordt. Maar tegen het einde van de maand had ik 10.000 volgers, zei ik, dat is gek. Ik doe dit al een maand en op Instagram, waar ik dit nu al anderhalf jaar doe. Ik heb drie keer meer volgers dan ik. En het is zoiets van: Oké, dat is interessant. Laten we het dus gewoon blijven doen. En daarna ben ik het blijven doen. En dan vind je trends en niches die werken. Ik deed dit soort komische, opstaande wijnproeverijrecensies die mensen erg leuk vonden. En dat zorgde ervoor dat ik in maart 23.000 volgers leuk vond, en ik dacht: wauw, oké, ik weet niet wat dit is. Maar ik heb het gevoel dat ik dit aan mijn repertoire moet blijven toevoegen en het gewoon moet blijven doen en kijken wat er gebeurt. En dus nu, weet je, nu ben ik ongeveer 65 of zoiets. En er zijn en er zijn natuurlijk goede en slechte dagen. En er zijn momenten waarop ik een miljoen views op een video krijg. En er zijn momenten waarop ik schijnbaar zonder reden 200 views op een video krijg. Maar het is gewoon omdat ik nog steeds aan het leren ben, toch. Ik doe dit pas anderhalf jaar. Dus ik heb het gevoel dat ik nog veel onder mijn riem heb. Maar het was erg leuk. En de meeste klanten die ik krijg, komen van sociale media. De meeste omzet die ik voor de wijncursus krijg, komt van sociale sociale media. Het is dus een ongelooflijk krachtig hulpmiddel waar ik het niet erg mee vind om er veel tijd aan te besteden, omdat het in feite mijn advertentiebudget is waaraan ik er geen geld aan uitgeef. Het is gratis. Het enige wat het kost zijn mijn arbeid. En voor mij is dat de moeite waard en dan ook andere platforms zoals YouTube proberen te verkennen. Het was dus een reis, maar het was echt geweldig.

Samantha Sette 25:07

Er is hier ook iets zo krachtigs, want vooral met het medium TikTok, toch? Waar je niet altijd naar de inhoud zoekt, het landt als het ware op je schoot. En ik denk dat je snelle groei aantoont, of in ieder geval aan mij, dat dit inhoud is die mensen willen, maar echt niet weten te vinden. En het groeit, omdat het belangrijk is, en het is interessant, en mensen vinden het leuk. En dus lijkt het erop dat er sprake is van een aarzeling, zoals we al eerder hebben besproken, ten aanzien van het leren over wijn, of gewoon een onbenutte nieuwsgierigheid dat je mensen helpt om over zichzelf te leren, en te beseffen: hé, ook al vind ik dit niet leuk, dit Het is cool om er meer over te leren, ook al drink ik het niet graag.

Marie Cheslik 25:51

Ja, absoluut. Ik heb vooral zin in TikTok, ik bedoel, ik zou opnieuw een heel ander gesprek over sociale media kunnen voeren. Maar ik denk dat TikTok vooral interessant is, omdat je wijninhoud krijgt, zelfs als je geen andere wijninhoud consumeert. Dus soms krijg je gewoon een willekeurige video van wat ze denken dat je leuk zou vinden. En dat betekent dus gewoon dat je bereik zoveel verder reikt, zoals, ja, je kunt lesgeven over wijn en dat kan, dat zou een bepaald soort persoon kunnen aantrekken. Maar als je wijn kunt toevoegen met een andere vaardigheden die je hebt, of het nu gaat om illustratie of humor of wat voor ander hulpmiddel of vaardigheid dan ook waar je goed in bent, dan heb ik het gevoel dat je daardoor nog meer wordt verruimd, omdat ik gebruik veel humor bij mijn inhoud. Het is dus alsof ik niet alleen een wijnklantenkring krijg, maar ook mensen die komediepagina's bekijken, wat een veel grotere markt is, een veel grotere pool op het vinkje, weet je, spectrum. Dus gebruik wat je hebt, wat ook een soort beroemd gezegde is, binnen het bedrijfsleven, net zoals gebruik wat je hebt waar je goed in bent, blijf het gewoon doen. En wat mensen ook leuk vinden, stop er niet mee. Als je een video hebt die viraal gaat, herhaal hem dan gewoon totdat mensen je erom haten, totdat je gewoon mensen bent die er gewoon helemaal ziek van zijn. Rechts. Het heeft me dus veel lessen geleerd, niet alleen over consistentie, maar net als over zakendoen in het algemeen was het echt geweldig.

Samantha Sette 27:17

Een van mijn favoriete dingen die ik hoor als ik je leer kennen, en jouw verhaal, is dat als je andere mensen helpt leren, je gaandeweg ook leert. En je bezit het zo veel. En wat is iets waarvan je denkt dat je het nog moet leren? Of het nu over wijn gaat of over het leren van mensen over wijn, of zelfs TikTok, als je wilt? Nou, er valt genoeg te leren over tick tock, ik denk dat we het allemaal op dat vlak moeilijk hebben.

Marie Cheslik 27:39

Ik bedoel, eerlijk gezegd, want, weet je, met betrekking tot wijn bedoel ik dat voor mij de grootste problemen die ik heb de zaken rondom wijn zijn. Ik weet het, ik ben goed in deze vaardigheden. Ik heb het gevoel dat ik een behoorlijk effectieve communicator ben, weet je, misschien is dit niet het sprookjesachtige einde. Maar dit is het echte einde van: oké, ik doe wat ik doe, en ik vind het geweldig. En merken betalen mij om XYZ-dingen te doen. En dat is geweldig. En dat is geweldig. En het stelt mij in staat het goede woord van geliktheid te verspreiden, het goede woord van wijn te verspreiden en te blijven doen wat ik doe. Maar weet je, ik kan het nauwelijks, ik ben niet naar de business school geweest, ik leer hoe ik moet jongleren om elke hoed in een bedrijf te zijn. En het is, het is moeilijk, weet je, en ik probeer erachter te komen hoeveel tijd ik moet besteden aan facturering? Hoeveel geef ik uit aan marketing versus mijn product versus toekomstige producten? In vergelijking met hoe ik een team moet managen, was het net alsof het een hele reeks vaardigheden is, waarbij het is alsof ik dit niet leer. Ik weet het niet. Ik heb het gevoel dat ik dat gewoon probeer uit te zoeken terwijl ik bezig ben. Maar wat het product betreft, wat de wijn zelf betreft, het is zo’n gigantische wereld, en ik ga niet alles weten. Ik denk dat ik een behoorlijk effectieve generalist ben, ik leer mensen over wijn, en daar ben ik best trots op. Ik ben wat specifieker met Duitse wijn, alleen omdat ik een Duitse wijnambassadeur ben, net als de gezondheidszorg, toch? Je kunt leren huisarts te worden, en dat is met heel veel verschillende dingen, toch? Meestal kindergeneeskunde, of je kunt nefroloog worden, toch? U kunt zich uw hele leven specialiseren in alleen de nieren. En het zal altijd veranderen, toch? En dus vergelijk ik wijn met dat waar het is alsof ik Duitsland zou kunnen leren, waarschijnlijk voor altijd, weet je, ik zou me waarschijnlijk op één plek kunnen concentreren en voor een lange tijd een specifieke persoon kunnen zijn, maar ik ben blij dat ik meer een een generalist omdat ik het gevoel heb dat hierdoor een grotere groep mensen enthousiast kan worden. En dan gewoon inhoud creëren die effectief is, die interessant is en de aandacht grijpt en vasthoudt. Dus ik heb het gevoel dat het een heleboel dingen zijn, maar ik zou vooral de zakelijke kant zeggen en dan de contentcreatie eromheen, omdat het de zakelijke kant ervan zal helpen.

Samantha Sette 29:54

Absoluut. Er valt zoveel te leren. Ik vind het geweldig wat je zei als generalist, want we hebben je nodig. Alsof het je helpt de zaken in duidelijkere taal te verwoorden, want net als in de gezondheidszorg ga je niet naar de nefroloog als ik het niet weet, ik ben blanco. Jij bent verkouden. Je drinkt te veel wijn.

Marie Cheslik 30:16

Ja, helemaal, helemaal.

Samantha Sette 30:18

Dus ik denk dat wat de volgende stap is voor slik-wijnen: heb je iets op de planning of zijn er ideeën aan het brouwen die je openstaat om te delen op dit platform?

Marie Cheslik 30:27

Ja, 100%, ik werk aan een reeks boeken over het lezen van een wijnetiket. En deze boekenreeks kwam ter sprake toen ik mijn online wijncursus aan het maken was, die je ook eens moet bekijken, hij kost $ 189. Het duurt vier uur. Ik heb het gemaakt voor de gelikte ploeg. Het is heel praktische informatie. Ik hou ervan. Ik vind het geweldig dat het iets is dat ik kan, dat ik kan geven aan mensen waarvan ik denk dat het echt nuttig is in de wijnwereld. Maar terwijl ik die cursus aan het maken was, is er een gedeelte over het lezen van een wijnetiket. En ik had zoiets van, weet je, dat is een krachtige vaardigheid waarvan ik denk dat veel mensen zich kunnen identificeren met waar ze in een wijnwinkel zijn, en ze kijken naar al deze labels, en ze gaan, ik weet het niet wat ik wil. Dus óf je kiest standaard voor wat je normaal krijgt, óf je krijgt gewoon het goedkoopste, of het op een na goedkoopste ding, of wat je denkproces ook is. En dus betekent het leren lezen van een etiket, een wijnetiket, dat je weet hoe een wijn gaat smaken zonder hem zelfs maar te openen. En dat is een vaardighedenpakket. Rechts. En dat is iets dat zo leerbaar is, dat ik het nog niet echt heb gezien. Het eerste boek is dus bijna klaar. Het is hoe je een Frans wijnetiket moet lezen, we zullen het opsplitsen in land, omdat ik denk dat het belangrijk is om het op die manier te doen. Ja, blijf gewoon het gelikte team volgen en blijf dat volgen, voor de zekerheid, ik heb er binnenkort ook een agent voor, wat geweldig is, er zijn gewoon zoveel kansen geweest. En dus zal het legitiem zijn, het zal de slik-ploeg helpen en alleen maar meer mensen meer zelfvertrouwen geven over wijn, wat nogmaals altijd mijn doel is. Dus dat is een soort groot project waar ik tegenwoordig aan heb gewerkt: de cursus om het zo piepend en glanzend mogelijk te maken. En dan komen deze boeken eraan.

Samantha Sette 31:59

Dat is heel spannend. En ik wil mijn favoriete vraag aan mensen niet missen, dus voordat ik het vergeet, denk ik eraan: had je verwacht te eindigen waar je nu bent?

Marie Cheslik 32:13

Nou nee, ik bedoel natuurlijk niet. Dit is zo belachelijk. Dus net zoals ik TikTok niet deed, weet je, het maken van video's stond voor mij niet eens in de kassa. Maar ik heb altijd van een baan gehouden waar het creatief kon zijn. En ik kon weer contact maken met mensen. Wist ik dus dat ik creatief werk zou doen voor de kost? Waarschijnlijk niet. Ik was opnieuw een beetje te pragmatisch. Er was een reden dat ik verpleegster wilde worden. En er is een reden waarom ik zo dankbaar ben. Ik ben een verpleegster, ik zeg altijd tegen mezelf dat als slikwijnen morgen zouden ontploffen, en ik had hem niet meer. Ik zou nog steeds een verpleegster kunnen zijn, dat zou ik kunnen, ik zou gewoon het Botox-verpleegstersgedoe kunnen doen en er een einde aan kunnen maken, weet je, en er gewoon op kunnen vertrouwen dat ik financieel stabiel zou zijn en in orde zou zijn om door te gaan naar het volgende. Maar wat ik nooit had gedacht dat ik deze baan zou kunnen doen, zou ik fulltime doen? Nee, zeker niet. Maar het was zo gaaf. Het is zo geweest. Weet je, ik noem mezelf zelf ondernemer. En dat deed mij vroeger ineenkrimpen. Ik haatte dat woord vroeger. Het klinkt gewoon pretentieus. Het is bijna alsof je jezelf een kleine noemt. Ja, het is alsof er iets aan de hand is, waarbij je het gevoel hebt dat je meer bent dan je bent. Maar echt, er is geen andere baan die je beloont als je jezelf meer verbetert, hoe beter ik word in slik en hoe beter ik word in het communiceren van wijn, hoe beter ik word in het creëren van inhoud, hoe beter ik word in XYZ-dingen, hoe beter die slik gaat doen en hoe beter ik het ga doen. En ik zie de beloning daarvoor financieel en emotioneel, toch? Er is geen andere baan ter wereld die dat echt doet. Ik had terug kunnen gaan om mijn masterdiploma te halen, als verpleegkundige of anesthesiemedewerker of wat dan ook, zorg ervoor dat je geld verdient, maar je hebt nog steeds een limiet, toch? Je zegt nog steeds: Oké, je bent naar school geweest, je bent klaar. Gefeliciteerd, weet je, met deze baan. Het is alsof, ik zou het kunnen, het kan van alles worden. Weet je, ik zou kunnen, ja, ik heb deze cursus gemaakt, ik ga een boek schrijven. Weet je, misschien is er in de toekomst een fysieke situatie. Weet je, er is zoveel potentieel. En dat is wat ik zo spannend vind aan wat ik doe. En ik ben zo dankbaar dat ik deze reis mag voortzetten en dat mensen zoals jij, mensen zoals Wine Enthusiast, mensen zoals ik opwinden, en ik ben gewoon dankbaar voor elke kans die op mijn pad komt. Dus ik wil alleen maar zeggen: bedankt, jongens. Dat waardeer ik. Het is best cool.

Samantha Sette 34:33

Nou, je verdient het zo. En ik denk dat die onzekerheid over de toekomst voor de meeste mensen heel beangstigend zou zijn. En ik weet zeker dat het niet altijd spannend is, want het is eng. Het is onzekerheid, maar ik juich het toe dat je er zo open en opgewonden over bent en over alle mogelijkheden die in de toekomst op je pad kunnen komen.

Marie Cheslik 34:51

Ja, ik ben waanzinnig optimistisch omdat ik het gevoel heb dat dat zo moet zijn

Samantha Sette 34:57

Chers daarop en ja, toch. Als we proosten, wat zit er dan in je glas?

Marie Cheslik 35:04

Ik heb ijskoffie en water voor me staan. Maar ik heb ook een fles Gigi Riesling uit 2007 die hier gewoon staat. Dus ik ben dankbaar dat ik dat heb en misschien zal ik daar later tijdens de viering van nippen.

Samantha Sette 35:19

Nou, Marie, ik denk dat we aan het einde van een gesprek zitten. Ik wilde je bedanken voor het nemen van de tijd en nogmaals: erken je prestatie als een toekomstige 40 honoree, als er nog laatste woorden zijn, of waar kunnen onze luisteraars je vinden? Het woord nemen? Hier is jouw kans.

Marie Cheslik 35:38

Ja, bedankt voor het luisteren jongens. Ik wil dat je deel uitmaakt van de Slik-ploeg. Ik wil je ontmoeten, ik wil je leren kennen. Ik wil je enthousiast maken over wijn. Dus bekijk Instagram Tik Tok of YouTube slikwijnen S L I K-wijnen en kom hallo zeggen, kom langs en schrijf een reactie. Kijk anders eens op mijn website. Ja, ik heb de cursus speciaal voor jou. Als je wilt. Als je nieuwsgierig bent naar wijn en competenter wilt worden over wijn, raad ik je dat zeker aan, anders is al mijn inhoud gratis en zie ik je op internet.

Samantha Sette 36:08

Door te swipen breng je nogmaals uitdrukking van dankbaarheid.

Marie Cheslik 36:15

Ontzettend bedankt. Ik waardeer het echt.

Jacy Topps 36:22

Leren over wijn hoeft niet ingewikkeld te zijn. Maar vaak is dat zo. De termen en het jargon dat veel professionals gebruiken, worden vaak gezien als barrières en intimiderend voor consumenten, vooral voor de nieuwere consumenten. Wij in de sector zeggen dat onderwijs de sleutel is. Maar misschien is het meer toegankelijk onderwijs. Dat is de sleutel. Wat zijn uw gedachten? Als je de aflevering van vandaag leuk vond, willen we graag je recensies lezen en horen wat je ervan vindt. U kunt ons uw opmerkingen en vragen e-mailen via podcasts op Wine Enthusiast. punt net. En hey, waarom vertel je je wijnminnende vrienden niet om ons eens te bezoeken, om te onthouden dat je je kunt abonneren op deze podcast op Apple, Google, Spotify en overal waar je naar podcasts luistert. Je kunt ook naar de backslash-podcast van Wine Enthousiast.com gaan. Voor meer afleveringen en transcripties. Ik ben JC tops. Bedankt voor het luisteren